петък, 27 ноември 2015 г.

Обувки Quechua MT 500.3 Novadry

Докато бях в парижкия Декатлон, видях модели на обувки за бягане, които не съм забелязвал в България, и реших да си взема едни Kalenji Elio Feel, които бях убеден, че ги няма в Декатлон Витоша например. За всеки случай се обадих на съпругата ми да провери в какъв срок и за колко пари могат да ги доставят в София. Цената в Париж беше 49 евро, а от България ми отговориха 90 лв. Прецених, че, докато се довлека до магазина в Дефанс и ги купя, при всички положения щяха да излязат повече от 100 лв. Така че реших да ги поръчам направо в София, а и обещаха да дойдат до седмица. Макар да ги бях пробвал във Франция, за всеки случай поръчах два размера - 43 и 44, и зачаках.

След седмица се обадиха, но аз отидох чак 3-4 дни по-късно. Когато в Париж ги пробвах, ми направи впечатление, че имат подобен проблем както и Xtalon на Inov-8. На едната обувка, където се срещат кожата и мрежата, се получаваше един доста неприятен ръб. В случая с Kalenji това беше на десния крак на големия пръст. 43-ти номер ми бяха леко тесни, а 44 леко широки, но ръбът беше истински дразнител. Това нямаше как да се оправи. На по-малкия номер не се усещаше толкова, но на по-големия направо убиваше. Във Франция бях пробвал няколко чифта, преди да уцеля такъв, на който не се усещаше това надигане. И така се отказах от този модел, но все пак реших да взема друг - Quechua MT 500.3 Novadry.


Това бяха малко по-скъпи обувки, но според Декатлон за спийд хайкинг, напълно водоустойчиви с добра поддръжка. Системата за завързване на стягане на връзките беше подобна на тази на Salomon - със стягаща катарамка без завързване, имаща бутонче, което се приплъзва напред, за да се освободи връзката. Дропът беше 6 мм, което ме устройваше, защото и без това търсех вече обувки с много малък или почти никакъв дроп. Обух ги и ми залепнаха за крака. Надявах се това малко да убие лекото разочарование с Inov-8 и след кратко колебание реших да ги взема.

Още на следващия ден ги разходих до Лалето и придобих първи впечатлени - макар 20-30 км да не са много, успях да усетя обувката. Първото впечатление за залепване по крака си остана до края на тренировката. Второто силно впечатление не беше толкова положително, а именно, че обувката като цяло не е лека и бърза. На ходилото са направили усилване от по-плътни материали, което задължително увеличава теглото. Огъването на предната и средна част на стъпалото става значително по-трудно, особено при изкачване. Тогава се наложи малко да разхлабя връзките, за да не ми се напряга толкова мускулатурата на глезена и свода. Обувките не убиваха никъде и кракът ми се чувстваше добре, но след това прасците ми се чувстваха по-уморени от обикновено. Неравностите не се усещат почти никак. Сцеплението с различните настилки е доста добро, като изключим по-хлъзгави корени от сланата, които настъпвах. Грайферът не е дълбок и е твърд. Надявам се да не се износи твърде бързо, каквато тенденция имат Xtalon на Inov-8. За ходене обувката няма равна и вероятно затова се продава под марката на Quechua. В някои локви и вади, в които стъпих нарочно, се уверих, че е напълно водоустойчива. Освен това, като ги къпах после в банята, си правих различни издевателства с тях и затвърдих тази си оценка. Докъдето стига загръщането на езика, обувката не пропусна и капка вода.

Определено обувката е за бягане в по-студено време, защото горе на пистата имаше доста слънце, но температурата беше около или малко под 10 градуса и краката ми започнаха да завират, макар да бях с тънки чорапи. При спускането обратно надолу стабилността на крака ми вътре в обувката беше забележителна. Нямаше го това приплъзване, което се получава при Mizuno или Inov-8. Това обаче, както казах, е нож с две остриета, поради обездвижването малко или много на долната част на глезена. До края на тренировката обаче мазолът на големия пръст беше налице. Стелките са сравнително дебели, около 5 мм от Eva материал, и първата трета назад до петата имат един борд, който допълнително стабилизира стъпалото.

Бих казал, че обувките са изключително добри за тежки терени, много влажно време и ниски скорости, когато не се гони определен резултат. Теглото на обувките обаче е над това, което е цел при състезателните такива. Острият ръб на подметките при спускането го усетих на няколко пъти да се удря във вътрешната част на глезена, което щеше да е много по-болезнено, ако нямах гети, които до голяма степен ме предпазиха. Системата за завързване е удобна и бърза, но все още не мога да кажа доколко е трайна. Обувките имат т. нар. система 360 градуса с една здрава лента, която минава през цялата външна страна, включително под ходилото, която дава тази стабилност.


Материалите изглеждат здрави и трайни. На носовете има усилване от здрава гума, която да предпазва от накъсване при тежките терени. Сцеплението не е на очакваното ниво, но за тази твърда подметка си е отлично. Грайферите са малко плитки и чакам с нетърпение да ги изпробвам на сняг, но като цяло дори в калните участъци не се пълнеха с кал и можех да продължавам да тичам. Вероятно обаче в глинести почви ще бъде различно. Пoчти напълно водоустойчиви. Казвам почти, защото имах възможността да ги пробвам при бягане в силен дъжд. Поради това, че гетите бяха тези Kalenji, обувките започнаха да се мокрят от задната страна. За гетите ще напиша отделен пост, но само ще кажа, че не са водоустойчиви. Водата наистина беше много и там, където преди ден бягах по пътека, сега имаше поточе. Обувките се държаха до последно, но в един момент усетих, че кракът ми почти плува вътре. Като прибавим и студа, нещата не изглеждаха приятни, но все пак се прибрах благополучно, макар и с малко студени крака, но в много по-добро състояние от бягането с Inov-8 при малко по-добри условия.

В заключение, за мен това са идеални обувки за трудни терени, мокро и студено време, но не и за продължителни и тежки тренировки. Имат светлоотразителни елементи и могат да се използват за бягане в тъмните часове на деня по улици или пътища с автомобилно движение. Единствената обувка, в която кракът ми се чувстваше защитен отвсякъде. А към днешна дата във френския Decathlon са намалени с поне 20 евро, което означава, че могат да се поръчат и тук, макар от българския сайт да са вече свалени изобщо.

Няма коментари:

Публикуване на коментар